FUNKSJONER

Trener-utviklingsmålv2.jpg

På samme måte som spiller, kan TRENER følge opp sine utviklingsmål. Klubbens TRENERUTVIKLERE kan monitorere trenernes fremgang på en fleksibel og oversiktlig måte. 

Hvert enkelt utviklingsmål kan scores fra 1-10 på både prestasjon og eksponering. Scoring kan foregå periodisk eller i forbindelse med lagtrening, kamp og egenaktivitet.

Utviklingsmål kan enten opprettes fra scratch per trener, eller man kan benytte ferdig definerte mål fra fagplaner i regi av klubben selv eller fra et overordnet nivå (toppklubb, Norsk Toppfotball, eventuelle forbund, etc).

Trener har også mulighet for å innrapportere sin tilstand og foreta evalueringer av aktiviteter, på egne prestasjoner eller på den aktuelle aktiviteten. Denne informasjonen kan monitoreres av trenerutvikler.

TRENERUTVIKLING

spillestil3.jpg

De fleste sportsplaner har et eget kapittel som omhandler klubbens spillestil. Enkelte klubber/lag har også et bibliotek av videoklipp som eksemplifiserer spillestilen.

 

Vi ønsker å gjøre spillestilsdokumentet dynamisk, aktuelt og tilgjengelig for både spiller og trener! Spillestil skal vises i appen, og hva du ser skal være avhengig av hvem du er. Beskrivelsen skal være pedagogisk og automatisk utvides når det skapes relatert innhold i andre moduler. Eksempelvis vil et videoklipp som tagges mot et spillestilsprinsipp dukke opp her. Ønsker man å vise gode eller dårlige involveringer knyttet til et prinsipp, eller en spesifikk rolle, så vil skal det være mulig. Vi er på god vei til å realisere alt dette med mer i SkillRace!

SPILLESTIL

lagoversikt.jpg

I SkillRace har trener full oversikt over laget sitt. Oversiktsbilder gir tilgang på detaljer rundt kamp- og treningsbelastning, utviklingsmål, testresultater, etc.

 

Ved hjelp av push-varsler via app, kan trener og spiller kommunisere og gi feedback på utviklingsmål, kamp/trening, analyseklipp, osv.

LAGOVERSIKT OG -KOMMUNIKASJON

spiller-utviklingskontrakt.png

Med FAGPLANER sorteres UTVIKLINGSMÅL per alder, tema, rolle, etc. Eksempelvis kan en fagplan hete "Fagplan Midtbane 10-14 år", eller "Fagplan Ernæring". Klubben bygger sine egne fagplaner eller hente ferdige planverk som deretter tilpasses klubbens identitet, kultur, fotballfilosofi og kompetanse. Utviklingsmål som hentes fra andre fagplaner vil automatisk oppdateres med bilder, urler, videoer, etc som legges på kilden. Når man lager utviklingsplan til spilleren hentes utviklingsmål fra alle tilgjengelige fagplaner, og deretter legges det på medieressurser som kun denne spilleren vil se, i tillegg til "standardinformasjonen". Under hvert utviklingsmål kan man også legge inn foreslåtte aksjoner for å nå målet.

 

For å beskrive hva man skal jobbe med tagges utviklingsmål mot en såkalt "spillmodell". Dette er enkelt sagt en modell av fotballkampen med elementer som rolle, kompetansekrav, ferdigheter, osv.

FRA FAGPLAN TIL UTVIKLINGSMÅL

Treningsøkt

Økter og øvelser organiseres i egne bibliotek. Alle i klubben kan bruke disse på tvers enten de ligger på klubb- eller lagsnivå. Den enkelte trener kan bygge sitt eget økt-/øvelsesbibliotek for laget. Her kan man ta utgangspunkt i alle tilgjengelige økter eller øktmaler. SkillRace tilbyr blant annet tilgang til et bibliotek bestående av 150+ øvelser med fine videoeksempler m/audiokommentarer og instruksjoner. Det er enkelt å dra inn i medieressurser og eksempelvis lime inn eksempler fra Youtube eller andre eksterne kilder. For den avanserte er det mulig å lage taktikktavler m/animasjon. Øvelser kan tagges mot spillmodellen.

ØKT- OG ØVELSESBIBLIOTEK

Tilstandsmåling.jpg

Velg spørsmål som du vil at spiller skal svare på eksempelvis hver morgen/kveld, før/etter trening/kamp, osv. Spiller får da varsel på sin mobil når det er tid for å registrere.

Det kan settes opp ulike regimer, med forskjellige spørsmål og registreringsfrekvens. På denne måten kan man skille på lag og aldersgrupper.

Trener kan på denne måten følge opp form, humør, tretthetsfølelse, osv på hele laget og enkeltspillere.

TILSTANDSMONITORERING

treningsdagbok-web.jpg

I SkillRace har spilleren kontroll på sine treninger og kamper. Gjennom appen melder en seg av/på aktiviteter, eller årsak til forfall. Med utgangspunkt i TRENINGSDAGBOKEN får man detaljert oversikt over treningen/kampen. Det er her mulig å legge inn evaluering av både seg selv og aktiviteten. For å dokumentere fremgang, scorer spilleren seg på utviklingsmål og engasjerer seg i meldingsutveksling med trenerteamet og resten av laget.

TRENINGSDAGBOK

Kunnskap.jpg

Med SkillRace kobles klubben til resten av fotballsamfunnet. Det produseres fortløpende innhold som bidrar til inspirasjon og økt kunnskap, relevant for den enkelte spillers fokusområder og utviklingsmål.

Spillere og trenere kan følge med på dette innholdet via en egen utforske-strøm i appen. Det er også mulig å koble opp kunnskap til eksempelvis utviklingsmål, øvelser, kampklipp, etc.

Vi jobber kontinuerlig med å hente inn nye og spennende innholdsleverandører til SkillRace-plattformen.

TILGANG TIL BESTE-PRAKSIS KUNNSKAP

høydepunktsfilming.jpg

SkillRace har en egen kameraløsning som gjør det mulig å fange opp høydepunkter fra kamper, treninger og arrangementer.

Det unike med høydepunktsfilming er at man følger begivenheten og trykker REC etter at hendelsen har inntruffet. Kameraet lagrer da siste (eksempelvis) 10 sekunder. På denne måten kan man fange opp interessante hendelser i LIVE modus.

De lagrede klippene kan deretter tagges og scores. Kombinasjonen av live modus og tagging gir mange spennende muligheter. For eksempel kan foreldre og kjente følge med på bortekamper og få live-oppdateringer fra de lagene og spillerne man følger.

HØYDEPUNKTSFILMING

kampanalyse.jpg

Trener kan laste opp videoklipp fra kamp eller trening. Her kan klippene "tagges" og knyttes til en eller flere spillere.

Klippet blir synlig i appen for de aktuelle spillerne og en kan herfra starte en dialog for å diskutere hendelsen.

Les mer om Integrert Videoanalyse (IV).

KAMP- OG TRENINGSANALYSE

Kampadministrasjon.jpg

Trener kan enkelt administrere lagets økter og kamper, inklusiv oppmøte og forfallsoversikter. Via appen kan spiller og trener gi tilbakemelding og få oversikt over treningsinnhold, videoklipp, osv. 

Ved hjelp av app push-varsler får spiller påminnelse om sine aktiviteter og eventuelt beskjed om å gå inn i appen og avgi sine evalueringer etter at kampen/treningen er ferdig.

Spiller kan også administrere sine egentreninger.

KAMP- OG TRENINGSADMINISTRASJON

Begrepet PERIODISERING høres kanskje litt skummelt ut for en enkel breddetrener. I prinsippet handler det om å ha kontroll slik at man fordeler treningsmengde og -innhold i henhold til øvrig program og lagets/individets utviklingsmål. Det fine med SkillRace er at man skjuler kompleksiteten, samtidig som man eksempelvis en benytter ferdiglagede periodeplaner tilpasset aktuell aldersgruppe/ferdighetsnivå. Dette gjør det for eksempel enklere å velge hvilke økter og øvelser man bør benytte.

Denne muligheten brukes eksempelvis i noen tilfeller der regionens toppklubb lager periodeplaner med anbefalte økter uke for uke, som breddeklubbene kobler seg opp mot. Trenerne i breddeklubbene får dermed tilgang til høykvalitets økter, og kan plugge disse inn i sine treninger.

PERIODISERING

Testregistrering

Det finnes massevis av tester tilgjengelig i SkillRace. Her registreres testresultater innenfor ulike områder som kondisjon, hurtighet, mentalitet, 'readiness', teknikk, fotballforståelse, etc. Passende grafer viser variasjon over tid.

I tilfeller der dette er interessant, sammenlignes score fra trenere og spilleren selv.

TESTREGISTRERING

Skjermbilde 2019-04-03 kl. 10.18.12.jpg

SkillRace har et integrert verktøy for å lage taktikktavler. Objektene på tavlen kan kobles til spillerne på laget. Det er også mulig å lage animasjoner. Klubben kan velge fra ulike maler med bakgrunn, spillerobjekter, utstyr, etc, eller lage sine egne klubbmaler.

TAKTIKKTAVLEVERKTØY

mediebibliotek-finteøvelser.jpg

De fleste elementene i SkillRace tagges og beskrives med koblinger til medieressurser fra eget bibliotek eller eksterne gallerier man har tilgang til. Eksempelvis har Norsk Toppfotball lagt ut mange tusen taggede videoklipp fra de siste EM og VM. På denne måten kan man for eksempel benytte et videoklipp fra Lionel Messi for å beskrive en ferdighet i et utviklingsmål!

Mediegallerier

 
 

Besøksadresse

Ullevål stadion, Sognsvn. 75
0855 OSLO, inng. E, 5. etg.

22 44 50 00

  • facebook
  • Twitter Clean

2019 Skillrace as